Az élőállat-kereskedelem globális vezető szereplőjeként a Hunland egyedi rendszer fejlesztésével bízta meg a Noventiq-et. Az alkalmazás leköveti az élőállat-szállítás folyamatának minden lépését, valós idejű állapotot mutat a szállítmányról, és tárolja az út során keletkező valamennyi dokumentációt. Ennek köszönhetően a szállítmány teljes útja nyílt és átlátható minden érintett számára. Ismerje meg az alkalmazást!
Háttér
A Hunland cégcsoport élőállat-kereskedelemmel és tenyésztéssel foglalkozik 1992 óta, mára az élőállat-kereskedelem globális vezető szereplője. A vállalat nagy hangsúlyt fektet az állatjólétre, ami szállítmányozási tevékenységük során is kiemelt szereppel bír. A kötelező előírások betartásán túl folyamatosan igyekszik előremutató megoldásokat alkalmazni, amelyek a teljes szállítási folyamat során garantálják a megbízhatóságot és a magas szintű állatjólétet. Ez teremtette meg az igényt egy egyedi fejlesztésű alkalmazás iránt, amely összefogja ezeket a dokumentációkat, és a szolgáltatás színvonalát, az állatok jó kondícióját és az elfogadott útvonalterv betartását egyaránt képes igazolni a vállalaton belüli és azon kívüli érintettek részére egyaránt.
Ügyféligény
A Hunland egyszerű, de sokoldalúan használható rendszert képzelt el, ami a szállítmányozási folyamat minden főbb lépését leköveti, beleértve az előre összeállított útvonaltervet, a pihentető állomások számát és helyét, valamint a rendeltetési helyen történő leszállítást. A fejlesztéssel az volt a céljuk, hogy támogassák a minőség biztosítását a fuvarozók, a pihentetők tulajdonosai és az exportőrök oldalán.
Megoldás
A Noventiq (korábban Softline) csapata az első egyeztetéseket követően gyorsan felismerte az állatszállítási ágazat sajátosságait. Egy webalapú alkalmazást terveztek, melynek segítségével pontosan követhető a szállítmány útvonala és státusza. A kezdeti egyeztetéseket követően a Noventiq szakértői iparági viszonylatban előremutató javaslatokkal is támogatták a rendszer kialakításának és tervezésének folyamatát. Ennek köszönhetően olyan megoldásként gondolták tovább az alkalmazást, ami akár iparági szinten is biztonságosabbá és átláthatóbbá teheti az élőállat-szállítást.
Technológia
Az alkalmazás leggyorsabban elkészíthető, első működő prototípusának (minimum viable product, MVP) lefejlesztése mindössze két hónapot vett igénybe. A fejlesztőcsapat a skálázhatóság érdekében a Microsoft Azure-t, a code-first megközelítés támogatásához és az adattárolás rugalmasságához pedig az Entity Frameworköt alkalmazta. Ez a kiegészítés két szempontból is különösen hasznos. Egyrészt gondoskodik a technológia skálázhatóságáról, másrészt biztosítja, hogy az alkalmazás funkcionalitásának bővülésével az adatbázis-tárolási megoldás változtatható legyen, így a vállalat következő lépésként dönteni tudott a Microsoft Azure SQL adatbázis-szolgáltatás igénybevételéről is.
Az útvonaltervhez és az egyes állomásokhoz csatolt dokumentumok és médiafájlok (fényképek és videók) tárolására Azure BLOB tárolót alkalmaztak, ami skálázható és biztonságos objektumtárolási megoldás a felhő-alapú folyamatokhoz.
Funkció
Az alkalmazás felhasználói a szállítmányozási folyamatban betöltött szerepüknek megfelelően különböző profilokkal regisztrálhatnak a rendszerbe. Az alkalmazás megkülönböztet fuvarszervezői, farmmenedzseri (pihentetőtulajdonos), hatósági állatorvosi, sofőr és vendégfelhasználói profilokat. A rendszer végigköveti a szállítmányozás folyamatát, így a szállítmány állapotának valós idejű megtekintése mellett a szükséges lépések ellenőrizhetőségét is képes biztosítani. A pihentetőhely foglaló modul segítségével a pihentető tulajdonosa a rendszerben visszaigazolhatja, hogy a fuvarszervező ténylegesen lefoglalta nála a pihentetőt, így a hatósági állatorvos meggyőződhet arról, hogy a szállítás megfelel a leadott útitervnek. Ugyanígy a lefoglalt pihentető tulajdonosa láthatja, hogy az ő farmját megelőző pihentetőből mikor indult tovább a szállítmány, és felkészülhet annak fogadására. A vendégfelhasználók pedig a követési szám ismeretében láthatják, hogy a szállítmány mikor érkezik meg, és mikor indul tovább a farmról.
Minden fuvar kap egy egyedi azonosítószámot, amin keresztül folyamatosan nyomon követhető a státusza. A hatósági állatorvos ezzel a követési számmal tudja ellenőrizni a szállítmányt, azon belül látja, hogy mely pihentetőket érintett már a szállítmány, van-e olyan állomás, ami kimaradt, illetve milyen állomás van még hátra. A megoldás egy térkép funkcióval is kiegészült, így a pihentető helye is pontosan látható. A dokumentáláshoz szükséges fotó és videó előírás szerinti készítését segédlet biztosítja, meghatározva a fotózás szögét és a kötelezően tartalmazandó adatokat.
Az alkalmazás része egy hiánypótló kalkulátor is, ami a kamion rakodható felülete, valamint az állat fajtája és átlagos súlya alapján megadja az uniós jogszabályok szerint szállítható maximális darabszámot.
Eredmény
Az együttműködés eredményeként olyan dokumentációs eszköz született, amiből egyértelműen megállapítható és igazolható, hogy az állatokat biztonságban, jó körülmények között, jó kondícióban leszállították. A megfelelést igazoló anyagokhoz a vállalat mellett más érintettek, hatósági állatorvosok, farmtulajdonosok és állatvédő szervezetek is hozzáférhetnek. Az alkalmazás, széleskörű felhasználási lehetőségének köszönhetően, egyedülálló megoldást nyújthat a biztonságos és magas minőségű élőállat-szállítmányozás piacán. A meglévő funkciókon túl számos egyéb felhasználási lehetőséggel bővíthető az alkalmazás hatékonyan támogatva az egyes piaci szereplőket, és akár a teljes iparágat. Ezt erősíti a tény, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal örömmel fogadta a kezdeményezést, és már vizsgálja a hatósági munka során való alkalmazás lehetőségeit.
„A Noventiq csapata már az együttműködés korai szakaszában olyan javaslatokat mutatott, ami túlszárnyalta elvárásainkat. Ennek köszönhetően olyan alkalmazás valósult meg, ami az élőállat-szállítmányozás teljes útját nyílt és átlátható folyamattá teszi minden érintett számára. Hiszem, hogy az alkalmazás széleskörű használata jelentősen növelheti az ágazat biztonságosságát és átláthatóságát, minőségi garanciát jelentve az egész iparágnak” – mondta el Hencz Péter, a Hunland Trans Kft. ügyvezető igazgatója.
„A technológiai trendek és a felgyorsult digitalizáció ma már szinte minden iparágban érzékeltetik hatásukat. A megfelelő megoldások alkalmazásával a vállalatok komoly lépéselőnyre tehetnek szert, de akár a teljes iparágat átláthatóbb és biztonságosabb irányba mozgathatják. Büszkék vagyunk rá, hogy a technológia és szaktudásunk olyan alkalmazásban testesül meg, amely az állatszállítmányozás jövőjét egy következő szintre emelheti” – tette hozzá Mészáros Zoltán, a Noventiq Közép-Kelet Európáért felelős alelnöke.