2022. októbere óta a Softline Noventiq márkanév alatt folytatja működését.
A Softline több mint két és fél éve van jelen a közép-kelet-európai régióban, és azóta is dinamikus növekedés jellemzi. A hat leányvállalat megalapításáról Mészáros Zoltán ügyvezető igazgató mesélt, aki azt is elárulta, mi motiválta őt az indulás szakaszában, és milyen tanáccsal szolgálna az IT iránt érdeklődő pályakezdőknek.
A kezdetektől tudatosan készültél erre a pályára?
Közlekedésmérnöki karon végeztem, így kijelenthetjük, hogy az alapszakmám nem igazán áll közel az informatikához. A számítástechnika már jóval korábban az életem részét képezte, a középiskolában kezdtem el számítógépet és különböző tervezőprogramokat használni. A Windows 95 megjelenésekor az üzlet előtt toporogtam, hogy mielőbb kipróbálhassam. A diplomamunka megírása során egyértelművé vált számomra, hogy ha közlekedésmérnök leszek, akkor is inkább az üzleti oldalon szeretnék elhelyezkedni. Majd amikor döntéshelyzetbe kerültem, az IT mellett tettem le a voksom. Mérnök beállítottságú emberként ismerkedhettem meg a számítástechnikával, így azonnal nyilvánvalóvá vált számomra a benne rejlő lehetőségek sokasága.
Hogyan kerültél a Softline Grouphoz? Mesélnél kicsit a kezdetekről?
A Softline 2017-ben pontos elképzeléssel rendelkezett arra vonatkozóan, hogyan szeretné növelni európai jelenlétét. A vállalat ekkor már több mint 40 országban volt jelen, és mint a Microsoft globális partnere megkezdte az egyeztetést a redmondi központtal a román, a magyar, a bolgár, a szerb, a szlovén és a horvát piacokra való belépést illetően. Ennek eredményeként született megállapodás a hat országban leányvállalatok nyitásáról. A megállapodást organikus építkezés követte, így keresztezték útjaink egymást a vállalattal.
Korábban is érdeklődve figyeltem a Softline tevékenységét, de a régiós üzletfejlesztés lehetősége kifejezetten lelkesített. A szóban forgó országok sem voltak ismeretlenek előttem, üzletfejlesztési tanácsadóként korábban már dolgoztam ezekkel a piacokkal. Az érdeklődést személyes találkozó követte, ami rendkívül inspirálóan hatott rám, óriási kihívásnak tartottam egy új üzlet elindítását régiós szinten. Gyorsan kialakult bennem egy kép arról, hogyan szeretnék felépíteni egy kimagasló szakmai színvonalat képviselő, rugalmasan reagáló, profitábilisan működő céget. Kollégáimmal azóta is ezt a jövőképet építjük tovább.
Két és fél éve töltöd be jelenlegi pozíciódat a Softline Groupnál. Mire vagy a legbüszkébb az elmúlt időből?
A vállalat természetes módon, felvásárlás nélkül vetette meg lábát a régiónkban, ezért a kezdőcsapatra óriási figyelem hárult. Ebben a helyzetben kritikus volt az elszánt és tehetséges kollégák megtalálása. Az indulást követő két hónapban ketten alkottuk a régiós csapatot, mára pedig közel harmincan vagyunk. Az építkezés kezdeti időszakára nagy büszkeséggel emlékszem vissza. Ezt a folyamatot, és a kiemelkedő teljesítményt nyújtó kollégáknak köszönhetően elért üzleti eredményeinket az anyavállalat is elismeri, az eddigi legjobban induló régióként tartanak számon minket.
Milyen korábbi tapasztalataid határozták meg a vezetői stílusodat?
Még a tanulmányaim alatt külsősként elkezdtem dolgozni a Microsoftnál, majd később munkavállalóként 12 évet töltöttem el a vállalatnál. Túlzás nélkül állíthatom, hogy ez az időszak alapvetően határozta meg az IT területéhez és általában a csapatmunkához való hozzáállásom. Olyan közegben dolgozhattam, amely a lehető legnagyobb teljesítményt hozta ki az egyénből és a csapatból. Itt szilárdult meg bennem az a nézet, hogy mindez nyomasztó, negatív környezet megteremtése nélkül is lehetséges. Természetesen ez nem jelenti, hogy egy vezetőnek nem kell olykor keménynek, határozottnak lennie, de ez a típusú hozzáállás megtanított arra, hogy a produktivitást kizárólag az egyensúly teszi hosszú távon fenntarthatóvá. A teljesítményt tekintve nem egy adott pillanat sikereire vagy kudarcaira koncentrálok, sokkal inkább az egyenletes fejlődésre és a hosszú távú sikerekre.
Az elmúlt időszak kihívásait, a járvány okozta nehézségeket és új helyzeteket hogyan élte meg a Softline?
A hat országot tekintve a távoli munkavégzés eddig is jellemző volt működésünkre, én magam is gyakran élek vele. Ennél fogva a megbeszélések döntő többsége online platformon folyt mind az egyes országokon belül, mind a vállalat központjával való kapcsolattartás során. Ezen eszközök intenzív, szakértői szintű használata egyébként is elvárt az ügyfeleink kiszolgálása során. Megrendelőink részéről azt láttuk, hogy a karantén időszakának kezdetén egyértelműen megtöbbszöröződött az igény a csoportmunkákat támogató szolgáltatások beállítására, az otthoni munkavégzés rendszerének kialakítására. Ezt követően azonban fokozatosan, de érezhetően újra középpontba kerültek más szolgáltatások és igények.
Milyen szakmai terveid vannak a következő évre?
A további stabilizációé a főszerep, jelenleg tudatos és folyamatos építkezésben vagyunk. A közép-kelet-európai leányvállalatok két és fél éve indultak el, és már jelentős piaci részesedésre tettek szert. Célunk, hogy olyan speciális, értéknövelt szolgáltatásokon keresztül szélesítsük portfóliónkat, amelyeket mások nem tudnak biztosítani, és magas tudású, elismert szakemberekkel legyünk jelen ezeken a területeken.
Milyen trendek fogják meghatározni a következő éveket az IT területén?
A vállalatok egyértelmű jelzést kaptak arra nézve, hogy át kell gondolniuk a tervezett IT beruházásaikat, és új sorrendet felállítaniuk. Előtérbe kerültek szórványos figyelmet kapó infrastrukturális fejlesztések, mint a Teams bevezetése vagy a mobilitás. Rendkívül gyorsan reagáltak, és az akár már évek óta tervezett ilyen irányú beruházásaikat rövid időn belül megvalósították. Mindezek mellett azt gondolom, a cégek elkezdik tudatosan felmérni az otthon és az irodában végzett munka hatékonyságát a vállalat egészére nézve. A home office támogatását biztonsági szempontból is át fogják gondolni, hiszen a hozzáférhetőség mellett a biztonság is kulcsfontosságú.
A csoportmunka, az otthoni munkavégzés és biztonság trendje egyértelmű, és a felhőbe költözés folyamata is fókuszban marad. A publikus felhőszolgáltatások az elmúlt időszakban is bizonyították előnyeiket, akár a Microsoftra, a Google-re vagy az Amazonra gondolunk, stabilan és biztonságosan ki tudják szolgálni az üzleti igényeket.
Milyen tanáccsal szolgálnál annak, aki most kezd el dolgozni az IT szektorban?
A generalisták ideje lejárt, úgy gondolom, már nincs olyan szakember, aki az IT valamennyi területéhez ért. Az eladható tudás egy-két területen megszerzett nagyon mély tapasztalatból áll. Arra buzdítanék mindenkit, hogy szemeljen ki magának olyan területet, amiben van további fejlődési lehetőség, kezdve akár a felhőtől az adatelemzésig, az infrastruktúrától a mesterséges intelligenciáig, és ezek egyikében alapozza meg a tudását.
Mivel indítod a munkanapod?
A COVID-19 az én munkanapjaim nagy részét is átírta. Amikor nem utazom, akkor is korán kelek, és általában sportosan kezdem a napot, ugyanis a kutyasétáltatás az első. Közben végignézem az e-maileket, majd futással folytatom. Ha nincs túl sok online megbeszélés beütemezve aznapra, akkor általában az irodából végzem a munkám. Fontosnak tartom a személyes jelenlétet, ez alkalmat ad olyan rövidebb beszélgetésekre is, amelyek miatt online esetleg nem kezdeményezünk meetinget.
A LinkedInen aktív jelenléttel bírsz. A szakmai életedben milyen szerepet játszik a közösségi média?
Közösségi médiát tekintve lényegében csak LinkedInt használok, ami jó rálátást ad a szakmai újdonságokra. Érdekel, hogy ki milyen irányokban gondolkozik, milyen képzésen vett részt vagy éppen milyen pályán mozog, ezekről korábban elsősorban csak ismerősön keresztül lehetett hallani. Általában reggelenként, tiszta fejjel futom át a történéseket, adott esetben akár motivációt is merítek belőlük.
Fotó: Enterprise