2022. októbere óta a Softline Noventiq márkanév alatt folytatja működését.
A Softline jelenéről és jövőjéről ezúttal a vállalat regionális üzletfejlesztési és értékesítési vezetője, Urbán Zoltán mesélt, de természetesen kitért a felhőszolgáltatások evolúciójára és a tudásátadás jelentőségére is.
Üzletfejlesztési és értékesítési vezetőként mi a feladatod a Softline-nál?
Hat ország értékesítési csapatának munkáját fogom össze. Mindemellett üzletfejlesztéssel foglalkozom, amibe beletartozik a gyártópartnerek termékeinek és szolgáltatásainak képviselete és a Softline által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és bővítése. Ideértendő egy-egy új szolgáltatás piacképességének és relevanciájának vizsgálata, sikeres bevezetésének előkészítése, az ügyfélkommunikáció alapjainak lefektetése.
Szinte a cég régiós megalakulásával egy időben csatlakoztál a vállalathoz. Mi vonzott ehhez a munkakörhöz?
Rendkívül nagyra becsülöm a kezdőcsapatot, amivel elindult a regionális működés. Olyan szakemberekről van szó, akikkel azonos értéket képviselünk, és akik szakmai véleménye fontos számomra. Az, hogy a regionális csapat elsődlegesen a felhő alapú szolgáltatásokra fókuszált, szintén meggyőző erővel bírt számomra, ugyanis korábban gyártói oldalon, partnerfejlesztési szerepben rengeteget foglalkoztam ezzel a szolgáltatási körrel. Érdekelt, hogy ezúttal a másik oldalon hogyan tudok helytállni. Megemlíteném még a regionális felelősségi kört. Vonzott a régiós kultúrák, üzleti szokások és trendek mélyebb megismerésének lehetősége.
Hogyan indult az üzletfejlesztési és értékesítési terület kiépítése?
Elkezdtünk felépíteni egy regionális csapatot kiváló szakemberekből. Ám a kollégák esetében jelentős eltérés mutatkozott a specializáció típusát illetően. Például valaki alapos Microsoft tudással rendelkezett, azonban eladásban nem volt annyira jártas, és fordítva. A különböző tudásszinteket és ismereteket egy szintre kellett hozni. Fontosnak tartom, hogy account manager kollégáim is rendelkezzenek mélyebb termékismerettel, akár a Microsoft 365 vagy Azure esetében, hogy már az előzetes igényfelmérés is hatékonyabb legyen. Ezeken felül a gyakorlati megközelítésre helyezem a hangsúlyt. A korábbi, partneri és gyártói oldalon megszerzett tudásomat valóságos helyzetek és praktikus megközelítések formájában igyekszem hasznosítani.
Miben látod a Softline értékesítési csapatának erősségét?
Az a típusú kiegyensúlyozott tudás és készség, amivel értékesítési kollégáink rendelkeznek, úgy vélem, kiemelkedő a piacon. Az első perctől kezdve gyakorlatias és komplex szemléletmód alakítja működésünket. Figyelünk arra, hogy az új értékesítési kollégáknak valós tudást adjunk saját képzési programon keresztül, így biztosítva az alapok megértését. Fókuszterületünk a Microsoft által kínált megoldások képviselete, ennél fogva az értékesítési csapat tagjai Microsoft vizsgával rendelkeznek, akik így gyakorlati tudás és felkészültség birtokában állnak ügyfeleink rendelkezésére.
A Softline-nál a tudásátadás nemzetközi kompetenciaközpontokon keresztül is történik. Itt jelentkezik a nemzetközi hátterünk előnye, tekintve, hogy a más régióban megszerzett tudást kollégáink kamatoztathatják Közép-Kelet-Európában, és ez fordítva is ugyanúgy igaz. Mindezekkel együtt fontosnak tarjuk a helyi kapcsolatok meglétét. Összefoglalva, lokális csapatainkon keresztül közvetlen kapcsolatban vagyunk ügyfeleinkkel, miközben nemzetközi tudást és tapasztalatot biztosítunk nekik.
Milyen új igények jelentek meg az idei évben az ügyfelek részéről, és ezekre a Softline milyen választ tud adni?
Általában elmondható, hogy az online munkavégzésre való átállás a vállalatok jelentős részét kényszerpályára állította. Ugyanakkor a távoli munkavégzést korábban is támogató vállalatok viszonylag kis erőfeszítéssel voltak képesek átállni kizárólag távoli munkavégzésre. Ügyfeleink az utóbbi csoporthoz tartoznak, így náluk inkább az a tendencia volt megfigyelhető, hogy a felhőt övező maradék kételyek is eltűntek, és a szolgáltatások bevezetésének tökéletesítése került előtérbe. Elsősorban az ilyen típusú, a változásmenedzsment kérdéskörét feszegető helyzetekben rendelkezünk óriási tapasztalattal. Egy adott program sikeres bevezetésével, a megértettség és az elsajátítás elősegítésével újabb lehetőségeket nyithatunk ügyfeleink számára.
A felhőszolgáltatások velünk vannak egy ideje, de most minden eddiginél nagyobb figyelem övezi ezeket. Hogyan látod a felhő evolúcióját?
A felhőszolgáltatások elfogadása az elmúlt 8 évben jelentősen nőtt, amit a pandémia tovább gyorsított. Ugyanakkor egy nagyvállalat esetében nem életszerű, hogy minden alkalmazást és adatot egyből a felhőbe költöztessenek. Esetükben a hibrid megoldások kerültek előtérbe. Véleményem szerint a következő éveket is ezek a rendszerek fogják meghatározni. A jelenleg külön kezelt és használt technológiák, mint a mesterséges intelligencia vagy a gépi tanulás, a ma használt szolgáltatásokba beolvadva jelenthetnek hozzáadott értéket a mindennapokban. Gyakorlati példával élve ma már szinte minden, dokumentum tárolására használt felületen működik a szabadszavas keresés. Azonban az egyes dokumentumok tartalmi összefüggéseinek feltárását és ezek rendszerezett átadását a jelenlegi keresőkkel nem igazán lehet elvégezni. A felhő alapú megoldásoknak is köszönhető kontextuális keresés elterjedése elemi befolyással lesz a munkavégzés hatékonyságára.
A vállalati felhőszolgáltatások kapcsán egy másik izgalmas terület a különböző generációk felhasználói szokásai. Érezhetően máshogy viszonyul a vállalati felhőinfrastruktúrához az a kolléga, aki privát fotóit is évek óta a felhőbe menti, mint az, aki lényegében a munkahelyén találkozik először ezzel a platformmal. Ezen a ponton pedig ismét a változásmenedzsment kerül előtérbe, ezért is fektetünk óriási hangsúlyt erre a Softline-nál. Ha a munkavállalók minden területen és munkakörben értik a rendszer működését, és ha számukra hasznos módon sajátítják el a használatát, akkor mondhatjuk el, hogy ténylegesen bevezettük a szolgáltatást.
Melyek a szakmai céljaid a következő évre?
Terveink között szerepel a szolgáltatási portfóliónk további bővítése. Egyre több ügyfélnél látjuk, hogy multicloud megoldásban gondolkozik, azaz több szolgáltatót bevonva valósítja meg vállalati infrastruktúráját. Így számunkra is fontos, hogy a piacvezető felhőszolgáltatásokat hitelesen képviseljük. Továbbá egyre hangsúlyosabban foglalkozunk olyan szolgáltatási projektekkel, amelyek nemzetközi tudásmegosztás és kompetenciaközpont aktív használatán alapulnak, és általuk költséghatékonyabb és praktikusabb megoldásokat biztosíthatunk ügyfeleinknek. Ezeken keresztül igyekszünk folyamatosan növelni piaci részesedésünket mind a hat országban.