2022. októbere óta a Softline Noventiq márkanév alatt folytatja működését.
A Softline régiós megalakulásának izgalmas pillanatairól Mészáros Zoltán ügyvezető igazgató mesélt korábban. Ezúttal a csapathoz másodikként csatlakozott szakember, Jenet Katalin veszi sorra a vállalat sajátosságait és mérföldköveit. Katalin a Softline Group közép-kelet-európai marketingvezetője, aki azt is elmeséli, hogyan került kapcsolatba az IT szakmával, és miben látja a régiós csapat sikerességét.
Marketingvezetőként milyen területek tartoznak hozzád a Softline-nál?
Elsődleges feladatom a Softline név ismertté tétele, a szolgáltatás- és megoldásportfóliónk kommunikációs támogatása Közép-Kelet Európában. Ebbe beletartozik rendezvényeken való szponzorációs részvétel egyeztetése, webinárok szervezése, social media csatornáink és weboldalaink tartalommal való megtöltése. Ezeken felül én felelek olyan, kifelé kevésbé látványos, azonban az értékesítést közvetlenül támogató feladatokért, mint a kollégák napi munkájának ellátásához szükséges anyagok, például tájékoztató emailek, prezentációk elkészítése. Mindezeken túl a cég éves régiós stratégiai tervezését támogatom, beleértve a növekedési, fejlesztési irányvonalak meghatározását.
Nemcsak a munkám változatos, de a feladatköröm is folyamatosan alkalmazkodik a szervezet fejlődéséhez. Amikor a régiós ügyvezető igazgatóval elindítottuk a hat vállalatot, akkor szinte minden felmerülő feladatot kettőnk között osztottunk el, így a hagyományos marketing mellett számtalan egyéb területért feleltem. A jelenlegi feladatköröm már jóval letisztultabb, és lehetővé teszi, hogy a marketing szélesebb eszköztárát használhassam, folyamatosan támogatva a vállalati célokat.
Az egyik legnagyobb sportszergyártó után az IT felé vetted az utad. Mi motivált a váltásban?
Karrierem során több iparágban megfordultam, beleérve az FMCG szektort, egy kiadót és egy sportszergyártót. Úgy gondolom, átfogó tudással gyarapított, hogy különböző iparágakban tettem próbára magam. A marketing mellett lehetőségem nyílt tanulni az üzleti modellekről, a cégek működéséről, ami alapvetően formálta a szakmai hozzáállásomat. Volt egy shortlistem azokról az iparágakról, ahol szeretnék dolgozni, ezen szerepelt az IT is. Akkor talán még nem számított ennyire népszerű pályának, de az egyértelműen látszott, hogy nagy fejlődésnek indult, ami később sem fog megtorpanni. Izgalmas volt ebben a szakaszban csatlakozni az iparághoz.
Milyen kihívások elé állított az IT szektor?
Őszintén szólva az elején nagyon kimerített az átállás. Élénken emlékszem rá, hogy az első munkahét után ültem a dugóban, és azt éreztem, hogy nem tudok több információt befogadni. Felhasználói szinten ugyan jól ismertem bizonyos IT megoldásokat, de az akkori munkahelyem, a Microsoft által nyújtott szolgáltatások portfoliója ennél jóval szélesebb volt. A termékek és kifejezések megismerése mellett nagy hatással voltak rám a vállalatnál tapasztalt együttműködések. Egy-egy projekt számtalan terület közreműködését igényelte, így napi szinten rengeteg kollégával és partnerrel dolgozhattam együtt, ez pedig igazi változatosságot adott az egyébként is sok szempontból új munkakörömhöz.
Később, amikor a Softline-hoz csatlakoztam, szakmailag már nem éltem meg ilyen éles váltást. Ennek több oka is volt. Egyrészt a Microsoft jellemzően partnereken keresztül értékesít ügyfelek felé, így lényegében csak térfelet váltottam, a csapat mondhatjuk, hogy maradt ugyanaz. Másrészt a Softline termékportfóliójának jelentős része Microsoft szolgáltatásokra épül, így a korábban megszerzett tudásom stabil alapot nyújtott ehhez.
Miben adott újat a Softline?
A piac és a termékek ismerete nagyrészt adott volt, ugyanakkor a két cég sokban különbözik egymástól. Tapasztalatom szerint egy multicégnél jellemzően konkrét feladatkörben, jól meghatározott területen dolgozunk, ugyanakkor ez a kreativitást is behatárolhatja. A Softline, annak ellenére, hogy 50 országban van jelen, sok teret hagy a helyi döntéseknek és megoldásoknak. Úgy is mondhatnám, hogy bizonyos tekintetben olyanok vagyunk, mint egy startup, biztos, nemzetközi háttérrel. Természetesen vannak meghatározott irányvonalak, amelyeknek már az indulást követően meg kellett felelni, és rendelkezésre áll az a tudás és kompetencia, amit hiba lenne nem kihasználni, de ezekkel párhuzamosan nagy szabadságot kapunk a helyi döntések meghozatalában. Ez egyszerre jelent függetlenséget és felelősséget, ami számomra rendkívül motiváló.
Hogyan határozták meg a kezdetek a mostani sikert?
Kezdetben az ügyvezető igazgatóval ketten láttuk el az összes felmerülő feladatot, természetesen a régiós központ támogatásával HR és üzletfejlesztési oldalról. Ennek az időszaknak is köszönhető, hogy vállalati kultúránk szerves részét képezi a problémamegoldás és a csapatmunka. A szakmai tudás mellett nálunk fontos a megoldásorientált hozzáállás, ami sok esetben túlmutat a meghatározott felelősségi körön, mégis minden kollégám számára természetes. Azt gondolom, ez egy kivételesen erős közösségé formált minket, ami máig tetten érhető a mindennapokban, és a vállalat régiós sikereinek egyik pillére.
Mire vagy a legbüszkébb az elmúlt időszakból?
A legnagyobb örömöt az adja, hogy a munkatársaim partnerként tekintenek a marketingre. Elismerik a marketingtevékenység szerepét a közös és az egyéni célok elérésében. Sikerült olyan együttműködést kialakítanunk, hogy megkeresnek, ha támogatásra van szükségük egy projektben való előrejutáshoz. Ez jelentheti azt, hogy ügyféltalálkozóra készülve rendszerezzük, átláthatóvá tesszük a szolgáltatásportfóliót, vagy együtt gondolkozunk azokon az anyagokon, tájékozókon is, amelyek még hatékonyabbá tehetik a bemutatkozást egy partner felé.
Az én értelmezésemben a marketing azért van, hogy a cég eredményeinek elérését aktívan segítse, nem önmagáért való tevékenység. Éppen ezért szorosan együtt dolgozunk a kollégákkal, mindenki elismeri a másik munkáját, és közösen érjük el a sikereket is. Ebből eredően erősebbnek érzem az egymáshoz való kötődést a vállalaton belül. Valamennyi munkatársammal adódik lehetőségem közösen dolgozni, ez pedig nagyban erősíti a szakmai kapcsolatokat.
Az induláshoz képest hogyan változott a vállalat működése?
A régiós növekedés megkívánja a szabályozottabb folyamatokat, ugyanakkor általa képesek vagyunk jobban megismerni a belső erőforrásainkat is. Többet dolgozunk a nemzetközi központtal, képesek vagyunk sokrétűen felhasználni a nemzetközi tapasztalatokat és kompetenciákat. Támaszkodunk például a Softline Global Delivery Centerére, akik hatékonyan valósítják meg a távolról kivitelezhető projekteket, mi pedig a helyi ügyfelekkel való kapcsolattartással támogatjuk ezek zökkenőmentes megvalósítását. Emellett számos megoldásunk van, amit más országban fejlesztettünk ki az ügyfelek számára, de tovább tudjuk vinni a régióban az itt megjelenő igényekre szabva. Mindezek egy nemzetközi cég működési modelljét tükrözik, ugyanakkor a rugalmasságunk továbbra is megvan, ennek köszönhetően tudunk élni az adott országban felmerülő lehetőségekkel, együttműködési megállapodásokkal. Összességében gyors és dinamikus vállalatként működünk, megtartva agilis szemléletünket.
Mi motivál téged a mindennapokban?
A szakmai csapat összetartása visz előre. Tudom, ha egy adott feladatot nem csinálnék meg, akkor a többiek munkáját hátráltatnám, és ez mindig képes erősíteni a motivációm. A kollégáimból merítek erőt, tudom, hogy a csapat tagja vagyok, és akkor is ki kell hozni magamból a lehető legtöbbet, ha nem vagyok éppen jó formában.
Mit jelent számodra a kikapcsolódás?
A hétköznapokon sportolással igyekszem visszaszerezni a lendületemet, egy rövid futás megadja számomra a szükséges kikapcsolódást. Egyébként nagyon szeretem az aktív pihenést, gyakran túrázok vagy biciklizem a barátaimmal és a családommal. Apukám nagy bringás, amikor hazalátogatok, sokszor tartok vele. A szabadidőmet és a szeretteimmel töltött időt úgy teszem teljessé, hogy a munkahelyi értesítéseket kikapcsolom, mert ezek könnyen ki tudnak zökkenteni a felhőtlen kikapcsolódásból.