2022. októbere óta a Softline Noventiq márkanév alatt folytatja működését.
Az informatikai szektor kétségkívül hangsúlyos szerephez jutott 2021-ben, ami a Softline közép-kelet-európiai működésére is hatással volt. A mozgalmas évről Mészáros Zoltán CEE régióért felelős alelnök ad áttekintést, és azt is felvázolja, milyen tervekkel vág neki a vállalat 2022-nek.
Mi jellemezte az elmúlt évet a Softline-nál a régióban?
A pandémia vitathatatlanul rányomta bélyegét a 2021-es évre is. Sok szektorral ellentétben azonban az informatika különleges helyzetben van, hiszen ez jelentette a kiutat a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodásban. Számunkra ez lehetőséget és növekedési potenciált jelentett, egyúttal komoly felelősséget is, hiszen ügyfeleink biztonságos, napi működését kellett támogatnunk. Mindezt pedig folyamatosan bővülő csapattal tudtuk biztosítani, ami a jelenlegi munkaerőpiaci bizonytalanságok közepette folyamatos kihívásnak bizonyult.
Milyen eredménnyel zárta a vállalat 2021-et a régióban?
Az alapos tervezésnek és határozott döntéseknek köszönhetően számos területen megerősítettük vállalatunk jelenlétét. Újraterveztük és bővítettük szolgáltatás-portfóliónkat, és világszínvonalú kompetenciaközpontjaink megoldásaira is aktívabban támaszkodunk a régióban. Ezeknek köszönhetően dinamikus és eredményes évet tudhatunk magunk mögött. Árbevételünk 70%-kal nőtt az előző évhez képest, magasan felülmúlva az elvárásokat. Ehhez 50%-os profiterősödés társult, miközben a létszámunk 30%-kal nőtt.
Töretlen növekedésünk mellett két dologra is nagyon büszke vagyok az elmúlt évből. Bolgár leányvállalatunk megkapta a Microsofttól a Country Partner of the Year díjat, ami a kiemelkedően sikeres és innovatív cégeket ismeri el. Tekintve, hogy a Softline Bulgária mindössze hároméves múltra tekint vissza, óriási eredmény ez a csapattól. Másfelől, a versenyszféra mellett az állami szférát is nagyobb mértékben tudtuk kiszolgálni a régióban, széles körű szolgáltatásokkal támogatva működésüket. Ezzel növelhettük piacrészesedésünk és tovább erősíthettük meghatározó szerepünk az iparágban.
Hogyan változtak az ügyféligények a régióban?
Az év első felében a vállalatok működésük stabilizálásán dolgoztak, ami részben a hardvereszközök iránti megnövekedett igényben csúcsosodott ki. Ez egyfajta döntési helyzetbe is kényszerítette a vállalatokat a saját infrastruktúra építése vagy felhőinfrastruktúra kapcsán. Összességében látható, hogy a hardveres ellátási problémák a felhőszolgáltatások malmára hajtották a vizet. A felhőszolgáltatásokra való átállás pedig magával hozta a konzultációs és támogatási szolgáltatások jelentőségének felértékelődését, amelyek a zökkenőmentes átállást biztosítják.
Elmondható továbbá, hogy a személyes találkozások mellett hosszú távon is sokkal elfogadottabbak lettek az online, távolról nyújtott szolgáltatások. Esetünkben ez a paradigmaváltás a nemzetközi kompetenciaközpontjaink erőteljes bevonását is előidézte. A projektek online lebonyolítása során aktívabban alkalmazhatjuk nemzetközi erőforrásainkat, és költséghatékonyabb, praktikusabb megoldásokat biztosíthatunk ügyfeleinknek.
A pandémia hatására véghezvitt fejlesztések tartósan beépülnek a cégek életébe?
Hosszabb távon a hibrid felhős megoldások maradnak meg, egyszerre biztosítva az otthoni és az irodai munkavégzés lehetőségét. Emellett várható az időszak alatt bevezetett szoftverek teljesebb kihasználása, az azokban rejlő további funkciók megismerése. A digitális transzformációt tekintve ez az időszak egyértelműen katalizátor volt a cégek életében. A folyamat közben elsajátított tudást és bevezetett eszközöket pedig hosszú távon is beépítik működésükbe. A kommunikáció, az együttműködés és biztonság hármasának szerepe azonban megkérdőjelezhetetlen marad. Az ezekbe történő folyamatos befektetés fizikai vagy felhős környezetben egyaránt a hatékony és biztonságos működés alapfeltétele.
Mely területekre érdemes koncentrálni az előttünk álló évben?
A hagyományos, on-premise infrastruktúrák kiöregedése lehetőséget biztosít az optimalizálására, mind a teljesítményt, mind a rendelkezésre állást és a költségeket tekintve. Ezek alapján tehát az igény szerint kínált számítási, tárolási és hálózati erőforrások felé történő erőteljes elmozdulás várható, használatalapú fizetéssel. Ezek mentén erősödni fognak a menedzselt szolgáltatások, ahol külső szakemberek felelnek az infrastruktúra és az azon futó alkalmazások optimális működéséért.
Mindezek mellett egyre nagyobb az igény az alkalmazások modernizációjára, adott esetben natív felhőalkalmazásokkal kiváltva az on-premise környezetre készült megoldást. A jelenlegi trendeket folytatva, 2022-ben a folyamatok automatizálása is egyre több vállalatnál kerül majd napirendre, előtérbe helyezve a low-code/no-code platformokat.
Milyen célokat tűzött ki a vállalat 2022-re a régióban?
Elkötelezettek vagyunk a további építkezés mellett a közép-kelet-európai régióban. Célunk, hogy tovább bővítsük szakembereink létszámát és ügyfélkörünket. Folyamatosan foglalkozunk az új piacokon való megjelenés lehetőségével is, hogy még több területet fedhessünk le szolgáltatásokkal. Emellett figyelmet fordítunk a szolgáltatások és a beszállítói kör szélesítésére, ami az alapvető felhőstratégiánk mentén történő stratégiai építkezést jelenti. A 2021. októberi tőzsdére lépésünk új lendületet ad a meglévő és új régiókban való terjeszkedésnek, így bízunk benne, hogy magas színvonalú szolgáltatásainkat és nemzetközi iparági gyakorlatainkat még több vállalat számára tehetjük elérhetővé.
Fotó: Enterprise